Mit dyrhold, er som beskrevet bænkebidere, den
er mest velegnet til børnegrupper, både børnehave børn og skole børn, men minde
til mennesker med psykiske lidelser, dog til mennesker med fysiske lidelser.
Det mener jeg, da det er svært at få øje på
bænkebiderne i mit glas. Det frustrerer mig lidt, da jeg egentlig ville have et
dyrhold er der spænende og lidt mere krævende. Mit dyrhold sidder under deres
træbark og mosklatter og man skal virkelig vende og dreje glasset for at få øje
på en. Jeg har aldrig set mere end to på samme tidspunkt.
Måske er et bænkebider dyrhold velegnet til en
daginstitution da anskaffelsen og vedligeholdelsen er enkelt og billigt. Man
kan lave små eksperimenter med dem. F.eks. skal buret være fugtigt og mørkt
eller tørt og lyst? Hvad vil de helst spise, skrald eller rådnet frugt og grønt
osv.
Da et bænkebider dyrhold ikke er særlig
spænende at kigge på, skal pædagogerne gøre sig overvejelser, hvad de vil opnår
med dyrholdet, hvad børnene skal lære og i hvor langt tid forløbet skal være.
I forhold til læring kan man lære børnene
nogle ord/begreber af naturen/skoven. Man kan med hjælp af bænkebideren lære
børnene noget omkring nedbrydning og hvilken rolle bænkebideren har. At der
også findes andre dyr der hjælper bænkebideren med at nedbryde i skoven. (Regnorm,
tusindben og sneglen, bakterier og svampe) Hvordan skovens økosystem fungerer
og hvad mennesket kan/skal gøre for at vedligeholde skovens økosystem, så er om
100 år stædig findes skove og de dyr der lever i skoven.
Litteratur:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar