søndag den 20. september 2015

Pædagogiske overvejelser i forhold til min specialisering dagtilbudspædagogik.

Mit dyrhold, er som beskrevet bænkebidere, den er mest velegnet til børnegrupper, både børnehave børn og skole børn, men minde til mennesker med psykiske lidelser, dog til mennesker med fysiske lidelser.
Det mener jeg, da det er svært at få øje på bænkebiderne i mit glas. Det frustrerer mig lidt, da jeg egentlig ville have et dyrhold er der spænende og lidt mere krævende. Mit dyrhold sidder under deres træbark og mosklatter og man skal virkelig vende og dreje glasset for at få øje på en. Jeg har aldrig set mere end to på samme tidspunkt.
Måske er et bænkebider dyrhold velegnet til en daginstitution da anskaffelsen og vedligeholdelsen er enkelt og billigt. Man kan lave små eksperimenter med dem. F.eks. skal buret være fugtigt og mørkt eller tørt og lyst? Hvad vil de helst spise, skrald eller rådnet frugt og grønt osv.
Da et bænkebider dyrhold ikke er særlig spænende at kigge på, skal pædagogerne gøre sig overvejelser, hvad de vil opnår med dyrholdet, hvad børnene skal lære og i hvor langt tid forløbet skal være.
I forhold til læring kan man lære børnene nogle ord/begreber af naturen/skoven. Man kan med hjælp af bænkebideren lære børnene noget omkring nedbrydning og hvilken rolle bænkebideren har. At der også findes andre dyr der hjælper bænkebideren med at nedbryde i skoven. (Regnorm, tusindben og sneglen, bakterier og svampe) Hvordan skovens økosystem fungerer og hvad mennesket kan/skal gøre for at vedligeholde skovens økosystem, så er om 100 år stædig findes skove og de dyr der lever i skoven.

Litteratur:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar