torsdag den 3. september 2015

At arbejde naturfagligt ud fra en undersøgende og eksperimenterende tilgang

01.09.15

I tirsdags har vi haft undervisning med Ida omkring hvordan man kan skabe gode arbejdsmiljøer og læresituationer for børn.
Jeg har lært, at udgangspunktet for mine egne lærings og undersøgelses strategier er at iagttage børn.  
At jeg skal have en god arbejdsmetode, hvor jeg er undersøgende, spørger ind til og eksperimenterer med nyt. F.eks. at af prøve noget nyt på stuen, ny siddeordning for børnene.
Som det første iagttage spisesituationen, så drøfte og undersøge problemet med en anden pædagog og så eksperimentere sig frem til den bedste løsning.

Børn lærer af mange forskellige situationer. På et bundegårdsbesøg skal man skabe gode muligheder, så børnegruppen kan undersøge og eksperimentere, så de er i en læreproces og tager noget med af bundegårdsbesøget. Ikke bare den gode madpakke moren har smurt hjemme. 

I undervisningen skulle vi bygge en kuglebane, hvor vi skulle være undersøgende og eksperimenterende. Først har vi undersøgt skolens byggemateriale og udvalgt noget. Så har vi tegnet en skitse at banen for at vide hvor meget materiale vi har brug for, så byggede vi banen og afsluttede med at eksperimentere med kuglen og finjustere banen, så kuglen rullede.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar