I tirsdags har vi haft undervisning med Ida omkring
hvordan man kan skabe gode arbejdsmiljøer og læresituationer for børn.
Jeg har lært, at udgangspunktet for mine egne lærings
og undersøgelses strategier er at iagttage børn.
At jeg skal have en god arbejdsmetode, hvor jeg er
undersøgende, spørger ind til og eksperimenterer med nyt. F.eks. at af prøve
noget nyt på stuen, ny siddeordning for børnene.
Som det første iagttage spisesituationen, så drøfte og
undersøge problemet med en anden pædagog og så eksperimentere sig frem til den
bedste løsning.
Børn lærer af mange forskellige situationer. På et
bundegårdsbesøg skal man skabe gode muligheder, så børnegruppen kan undersøge
og eksperimentere, så de er i en læreproces og tager noget med af
bundegårdsbesøget. Ikke bare den gode madpakke moren har smurt hjemme.
I undervisningen skulle vi bygge en kuglebane, hvor vi
skulle være undersøgende og eksperimenterende. Først har vi undersøgt skolens byggemateriale
og udvalgt noget. Så har vi tegnet en skitse at banen for at vide hvor meget
materiale vi har brug for, så byggede vi banen og afsluttede med at
eksperimentere med kuglen og finjustere banen, så kuglen rullede.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar