mandag den 21. september 2015

Mit natursyn og refleksioner over dyrholdsopgaven

Jeg syntes natur er grønt, frisk luft, vind, sol, regn, dyr og planter. Man mener, at natur er noget der ikke er menneske skabt, men det er meget svært nu til dages. Da vi, mennesker, bygger hist og her og fælder skove osv. Ødelægger vi naturen. Det er fastlagt med love, i Tyskland, at hvis man tager så og så meget natur til bygning eller lignende, skal der investeres i så og så meget natur. Hermed vil jeg sige, at menneskerne prøver på at skabe ny natur, for at vi i fremtiden stadigvæk hat natur. Jeg er opvokset på landet i et hus med stor have, min far har haft får, køer og nu har han heste, shetlandsponyer. Så jeg mener, at jeg har et godt indtryk af hvad natur er/burde være.
Dette er natur for mig:


Refleksioner over dyrholdsopgaven

Det har været en interessant idé af jer(lærer Ida og Ib), at vi skulle lave en dyrholdsopgave. Men i sammenhæng med blokken syntes jeg ikke at det var godt. Jeg kan godt se det positive i at vi skriver blokken, men det er tidskrævende.

MEN, jeg fik da meget viden omkring bænkebideren. Jeg havde allerede lidt forviden, da vi i min praktik 2 havde et lille forløb med bænkebider. (Praktikken var i Vuggestuen Fjordløkken i Aabenraa) Under dyrholdsopgaven fik jeg viden om, de to mest almindelige bænkebider arter i Danmark er Gråsvinet og Skrukketrolden, men at der findes 27 arter i Danmark. Bænkebider er krebsdyr der kom fra vandet og blev til landdyr, men stadigvæk har brug for fugtig tæring.
Et bænkebider dyrhold giver anledning til nogle etiske spørgsmål.
F.eks. kommer jeg til at overveje om de har nok plads i det syltetøjsglas jeg holder dem.
Passer vi, mennesker, godt nok på skoven og dens bitte små dyr?
Burde vi gøre mere for at naturen bliver som den er? (De arealer der endnu ikke er berørt af mennesker)    
Jeg har ikke rigtigt haft gode oplevelser med mit dyrhold. Bænkebider er rimligt kedelig. De sidder flere dage på samme sted. Man kan godt se at de lever, deres antenner bevæger sig. Jeg kunne aldrig finde alle bænkebider. Jeg har fanget syv, men har set højst tre. Så jeg håber de bliver glad for at de i morgen (tirsdag d. 22.09.15) må komme ud i naturen igen. 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar