søndag den 13. september 2015

Ekskursion til Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg





Den 11.09.15 kørte vi til Esbjerg, Her skulle vi på Ekskursion til Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Vores tur gik ud på at MuseumsFormidleren gav os undervisning i hvad en museums formidlers opgaver er og hvad han/hun laver med børnegrupper. Vores Museums formidler hed Asbjørn Holm. Han fortalt os også hvilken opgave pædagogen eller læren skal indtage på besøget og hvilken rolle pædagogen og læreren hyppigt indtager. Godt er det, hvis pædagogen/læreren holder styr på sin børnegruppe, men holder sig ellers i baggrunden. Skidt er det hvis pædagogen/læreren kun holder sig i baggrunden, da han/hun tænker at museumsformidleren holder styr på pædagogens/lærerens børnegruppe.
Yderligere fortalte Asbjørn omkring sine erfaringer han har med formidlingen af dyr og omkring levende og døde dyr på museet og i havet. Døde dyr bruger de hyppigt til forskningen og nogle bliver udstoppet. Nogle af de døde dyr bruges til undervisningen på museet, andre kun til forskningen.
Asbjørn fortalte, at det virker bedst med korte teori perioder som underbrydes med nogle praksisopgaver, som at undersøge havdyr. Her lærer børnene noget om dyret, da de ser, rører og få fortalt om dyret.    

Asbjørn fortalte at i Friskeri- og Søfartsmuseet få de meget besøg af børnegrupper, både børnehave grupper og skolegrupper. Han aftaler med pædagogerne eller læreren hvad emnet for besøget er og så planlægger han en spænende dag. Asbjørn har før været lærer og derfor siger han, er det for ham vigtigt, at børnene også lærer noget på besøget.  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar