Den 11.09.15 kørte vi til Esbjerg,
Her skulle vi på Ekskursion til Fiskeri- og Søfartsmuseet.
Vores tur gik ud på at
MuseumsFormidleren gav os undervisning i hvad en museums formidlers opgaver er
og hvad han/hun laver med børnegrupper. Vores Museums formidler hed Asbjørn
Holm. Han fortalt os også hvilken opgave pædagogen
eller læren skal indtage på besøget og hvilken rolle pædagogen og læreren
hyppigt indtager. Godt er det, hvis pædagogen/læreren holder styr på sin
børnegruppe, men holder sig ellers i baggrunden. Skidt er det hvis
pædagogen/læreren kun holder sig i baggrunden, da han/hun tænker at
museumsformidleren holder styr på pædagogens/lærerens børnegruppe.
Yderligere fortalte Asbjørn omkring sine erfaringer han har med formidlingen af dyr og omkring levende og døde dyr på museet og i havet. Døde dyr bruger de hyppigt til forskningen og nogle bliver udstoppet. Nogle af de døde dyr bruges til undervisningen på museet, andre kun til forskningen.
Yderligere fortalte Asbjørn omkring sine erfaringer han har med formidlingen af dyr og omkring levende og døde dyr på museet og i havet. Døde dyr bruger de hyppigt til forskningen og nogle bliver udstoppet. Nogle af de døde dyr bruges til undervisningen på museet, andre kun til forskningen.
Asbjørn
fortalte, at det virker bedst med korte teori perioder som underbrydes med
nogle praksisopgaver, som at undersøge havdyr. Her lærer børnene noget om
dyret, da de ser, rører og få fortalt om dyret.
Asbjørn fortalte at i Friskeri- og
Søfartsmuseet få de meget besøg af børnegrupper, både børnehave grupper og
skolegrupper. Han aftaler med pædagogerne eller læreren hvad emnet for besøget
er og så planlægger han en spænende dag. Asbjørn har før været lærer og derfor
siger han, er det for ham vigtigt, at børnene også lærer noget på besøget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar