søndag den 20. september 2015

Et pædagogisk forløb omkring en bænkebider dyrhold i dagtilbuddet

Et SMTTE – model til planlægningen at forløbet

Sammenhæng: Hvad er vilkårene?
Dette forløb er egnet til en børnegruppe. Det er udarbejdet med baggrund i børns undring omkring bænkebider. Forløbet vil vare 2 uger for at gå i dybden. Det kan gerne gentages på et senere tidspunkt på året, for at se hvad børnene kan huske og for at sammenligne. Man kan også afprøve forløbet på en af institutionens andre stue og evaluere på et personale møde på forskelle og ligheder på stuernes børn og forløbets fremskrid.

Mål: Hvad vil vi opnå?
Målet med forløbet kan være at børnene skal få bedre kendskab til bænkebiderne, hvad de spiser, hvor de lever, hvordan se ser ud, hvor gammel de bliver osv. Man kan tilføje mere.
Børnene skal få kendskab til skoven, og dens økosystem. Man kan introducere børnene til deres økologiske fodspor og hvordan de kan reducere den.

Tegn: Hvordan kan vi se(høre) at vi er på vej mod målet?
Vi kan se at forløbet har beskæftiget børnene hvis de f.eks. på efterfulgte skovturer gå med et åbent øje og er mindre banke for skovens dyr. (At de ikke syntes alt er ulækkert).
 Et andet tegn kan være at børnene snakker i fælleslab omkring bænkebiderne og hvordan de har fortalt deres familier omkring skoven og dens økosystem. At børnene fortæller til deres forælde hvad et økologiske fodspor er og hvordan familien kan reducere deres.

Tiltag: Hvilke handlinger/aktiviteter skal igangsættes for at når målet?
Forløbet strækker sig over to uger med 3 aktivitets dage i hver uge. Så dag 1-3 er i uge et og dag 4-6 er i uge to. Løbende kigges med børnene på bænkebidernes terrarie.
Start på forløbet: 
Dag 1
-          Første dag starter med en morgensamling i børnegruppen der deltager i forløbet.Her bliver børnene introduceret til forløbet og spurgt hvad de ved omkring bænkebideren. Så læses bogen ”Bænkebider” af Stephanie St. Pierre (2002).  Herefter starter man med skovturen hvor bænkebiderne fanges. Det vil være en god idé at spise madpakker i skoven, så børnene ikke bliver underbrudt i deres flow oplevelse i skoven.
Tag et stort syltetøjsglas med huller i låget med hvor i midlertidig kan holde bænkebiderne.
I skoven samles bark, sten, visnede blade, mos, pinde og græs for bænkebidernes terrarie i institutionen.
Dag 2
-          Starter igen med en morgensamling. Her bliver der spurgt in til dag 1 morgensamling. Hvad kan børnene huske fra bogen? Spørg også indtil børnenes oplevelse af skovturen. Hvad syntes de var godt og hvad syntes de var skidt?
Efter morgensamlingen indrettes bænkebidernes terrarie. Her udvælges nogle børn til at hjælpe. Resten af stuens børn introduceres til bænkebider – gemmelegen.
Bænkebider – gemmelegen:
En gemmeleg med samme regler som almindelig gemmeleg, dog lidt på en anden måde. Der udvælges et barn som er bænkebider. Det er det barn, der skal lede efter de andre børn. De andre børn er døde dyr og planter som bænkebideren nedbryder/i legen fanger. Når bænkebideren/barnet der leder efter de andre børn har fundet det sidste barn udvælges et nyt barn til at være bænkebider.
Pædagogen skal har overvejet hvor det er bedst at have terrariet står bade i forhold til bænkebidernes behov og i forhold til børnene, så de godt kan se bænkebiderne. Terrariet skal indrettes lidt på samme måde som det sted man har fanges bænkebiderne. Der skal være en bund med muld og blade, et areal med mos og et med bark og grene/pinde. Det er en god idé at klistre sort/brunt pap på bagsiden af terrariet, så det bliver lidt mere mørkt.
Pædagogerne skal organisere en forstøver til at holde terrariet fugtigt. Det skal gøres flere gange i ugen.
Dag 3
-          Der holdes nogle dage pause mellem dag 2 og 3. I mellemtiden har børnene tid til at undersøge/kigge på terrariet og iagttage bænkebiderne.
På dag 3 holdes igen morgensamling. Her læses igen bænkebider bogen. Det skal blive til et forløb i forløbet. Bogen bruges til et dialogisk læsnings forløb. I dag introduceres børnene til skoven og dens økosystem. Via en skovtur. Her lærer børnene om de dyr og planter der lever i skoven gennem leg. F.eks. giv børnene opgaven ”find 4 forskellige blade” derefter snakkes om bladene og til hvilket træ de hører. I kan også lave jeres egen memory spil med dyr og hvad de spiser, eller med dyr og hvor de bor, med planter og hvornår de blomster eller lignende.
Dag 4
-          Morgensamling. Dialogisk læsning med bænkebiderbogen.
Her efter memory spil som stuens personale har lavet. Gerne flere spild, så stuens børn kan deles i mindre grupper. Her efter snakkes omkring dyrene. Gerne lån bøger omkring skoven og dens dyr på biblioteket så børnene kan læse i dem.
Dag 5
-          Morgensamling. Læs bænkebider bogen (dialogisk læsning) Efter morgensamlingen kan i gå ud på legepladsen og undersøge hvor i kan finde bænkebider. Gemmer der sig nogle ved skuret eller under træstamme? Snak med børnene hvorfor der også er bænkebider på institutionens legeplads. Hvis i har en kælder kan i gå ned i kælderen og undersøge om der er bænkebider. (Hvis kælderen er fugtigt og mørkt er der stor sandsynlighed for at der bor bænkebidere.)
Dag 6
-          Sidste dag, forløbet afsluttes.
I dag kigger i for sidste gang på bænkebidernes terrarie.
Morgensamling. Spørg børnene hvad de syntes der var godt og hvad der har været skidt under forløbet. Spørg den efter forslag til forløbet. Afslut med en dokumentarfilm omkring bænkebiderne.
Nu skal i samle bænkebidere ind i syltetøjsglasset fra starten og bringe dem ud i skoven igen. Det er en god idé at gøre det med en afsluttende skovtur med stuens børn. Hvor de kan sige farvel til bænkebiderne. Stuens personale kan her fortælle til børnene, at i vender tilbage til skoven og skal se om der er bænkebider på det sted i har slippet dem løs.

Evaluering: Nåede vi vores mål? Hvorfor/hvorfor ikke?
Stuens personale evaluerer løbende efter de seks dage og afsluttende på stuemøde. Gerne sammenlign jeres evaluering med den anden stue der også gennemfører bænkebider forløbet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar